Geschiedenis van Poldervokaal


Het ensemble Poldervokaal ontleent zijn naam aan de Beemster, de polder waar zangpedagoge Maria Rondèl een bloeiende praktijk heeft. Met een aantal (amateur)leerlingen begon ze eind jaren tachtig een ensemble dat zich toelegt op de a-cappellazang.
Jaarlijks werd een uitvoering gegeven in het Heerenhuis in Middenbeemster, een traditie die zijn oorsprong vond in een indrukwekkend solorecital van bariton Henk Tol, de integrale uitvoering van Schuberts liederencyclus "Die schöne Müllerin". Naar aanleiding van dat succes betrok Tol bevriende zangers en zangeressen bij het volgende concert en dat werd het begin van Poldervokaal. De oprichter van het ensemble overleed in 1987, maar zijn initiatief leefde voort. In de loop der jaren groeide het aantal zangers, net als het repertoire en de moeilijkheidsgraad van de werken die ter hand genomen werden.
In de loop der jaren werden meer dan 300 verschillende werken van componisten uit alle mogelijke stijlperioden uitgevoerd. Ook neemt het ensemble deel aan specialistische concerten, zoals het amateur-festival voor oude muziek in Hoorn.

In april 1997 werden hoogtepunten uit het Poldervokaal-repertoire vastgelegd door middel van een professionele bandopname.
In november 1999 is een CD opgenomen met bewerkingen van Felix de Nobel.
In juni 2003 is een CD opgenomen met muziek voor kerst- en wintertijd.